علت سر و صدای جاروبررقی

دلایل سر و صدای زیاد جاروبرقی

علت سروصدای جاروبرقی

اولین چیزی که برای تمیز کردن گرد و غبار منزل به ذهنمان میرسد، استفاده از جاروبرقی می باشد و تصور تمیز نمودن منزل بدون جاروبرقی دشوار است.
صدای جاروبرقی چیز عادی ای میباشد. همچنین در همه مدل ها شاهد این صدا هستیم ولی اگر این صدا به یکباره زیاد و ناهنجار شود، حتما دلیل و علت خاصی دارد. همانطور که جاروبرقی وظیفه اصلی برای تمیز کردن گرد و غبار منزل را برعهده دارد، از هر چند وقت، بعد از مدت مشخصی باید برای تمیز نمودن و سرویس کردن جاروبرقی نیز وقت گذاشت و اقدامات لازم را انجام داد.
همچنین قابل ذکر است که جاروبرقی های متفاوت از نظر صدا با هم فرق می کنند. اگر صدای جاروبرقی از صدای همیشگی و معمول خود بالاتر رود باید علت سروصدای زیاد و بی مورد جاروبرقی خود را جستجو کنید،  در پی راه حلی برای رفع مشکل آن باشید.
صدای جاروبرقی از جمله مواردی است که کاربران هنگام خرید جاروبرقی و تست دستگاه توسط فروشنده به آن دقت می کنند. دلایل بسیاری بابت صدای زیاد جاروبرقی وجود دارد که ما در این مقاله به دلایل قابل رفع این مشکل توسط کاربر می پردازیم. چنانچه با رعایت مواردی که در ذیل به آن خواهیم پرداخت به نتیجه ای نرسیدید و همچنان صدای جاروبرقی زیاد و ناهنجار بود، می توانید این امر را به متخصصین مجرب و خبره ما در این امر بسپارید. تا بتوانند با توانایی بالای خود جاروبرقی شما را تعمیر کرده و مانند قبل، قابل استفاده شما عزیزان قرار دهند.

پر شدن پاکت جاروبرقی

 

اولین و ساده ترین دلیل صدای زیاد جاروبرقی می تواند پر بودن پاکت جاروبرقی باشد. پیشنهاد و تاکید ما به شما این میباشد که از هر چند دفعه استفاده از جاروبرقی یک بار پاکت آن را تخلیه و تمیز کنید و این پر بودن پاکت جاروبرقی علاوه بر اینکه ممکن است باعث صدای زیاد دستگاه شما شود، همچنین کاهش قدرت مکش جاروبرقی را در پی دارد. همینطور در برخی از مدل ها می تواند باعث این باشد که جاروبرقی اصلا روشن نشود. پس توصیه میکنیم حتما به این مورد توجه داشته باشید و نسبت به تمیز نمودن پاکت جاروبرقی حساسیت بالایی داشته باشید.

همچنین می توان به این موضوع اشاره نمود که پر بودن پاکت جاروبرقی باعث متورم شدن پاکت شده و اگر برای مدت طولانی پاکت پر بماند، موجب پاره شدن پاکت می شود. لازم به ذکر است که برای تمیز کردن و شستن پاکت از مواد شوینده به هیچ عنوان استفاده نکنید، چون باعث می شود بافت پاکت مقاومت خود را از دست بدهد و به مرور زمان خراب شود.

انسداد لوله خرطومی یا همان شلنگ انعطاف پذیر جاروبرقی

 

در هنگام جارو کردن این امکان وجود دارد که شئی یا وسیله ای که روی زمین بوده و شما متوجه آن نبودید به داخل شیلنگ وارد شده باشد که همان باعث مسدود شدن مسیر لوله شود ک همین دلیل می تواند به عنوان یکی از دلایل سروصدای زیاد جاروبرقی باشد.

همیشه به این نکته توجه داشته باشید که مسیر مکش جاروبرقی را بررسی کنید.راحت ترین راه برای بررسی اینکه شیلنگ دچار گرفتگی شده است این میباشد که یک مهره را داخل آن بیندازید اگر این مهره از لوله عبور کرد و روی زمین افتاد مشخص می شود که مسیر لوله گرفتگی ندارد.به هیچ وجه شی تیزی را برای خارج کردن گرفتگی شیلنگ به داخل آن وارد نکنید چون این امر باعث پاره شدن شیلنگ جاروبرقی می شود.

خراب بودن و یا شکسته شدن پروانه موتور جاروبرقی

پروانه جاروبرقی یکی از مهمترین اجزای موتور جاروبرقی می باشد. پروانه در موتور جاروبرقی قرار دارد و این وسیله از گرم شدن بیش از حد دستگاه در حین کار کردن جلوگیری می کند. اگر جاروبرقی شما بیش از حد معمول صدا تولید کند سعی کنید پروانه آن را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که یکی از پره های پروانه شکسته باشد یا پروانه گیر کرده باشد.

به دو شکل شما می توانید پروانه را بررسی کنید؛ اول اینکه برای بررسی پروانه، جاروبرقی را از برق بکشید، آن را باز کنید و موتور آن را ببینید. پروانه را بررسی کنید که آیا چیزی بر روی پروانه گیر کرده، اینکه شاید یکی از پره های پروانه شکسته باشد. اگر چیزی نبود دومین راه برای بررسی پروانه این میباشد که جاروبرقی را به برق بزنید، ببینید پروانه کار می کند یا خیر، ولی به هیچ وجه دست به داخل موتور نبرید وقتی جاروبرقی به برق وصل است، اگر پروانه خراب باشد یا به سختی کار کند و یا اصلا عمل نکند بابت حل این مشکل باید پروانه را تعویض نمود.

پروانه در موتور باعث می شود که گرد و غبار از کنار پره ها عبور کرده و به داخل پاکت جاروبرقی برود. ولی در صورتی که پره ها شکسته باشند و یا خراب شده باشند همین علت باعث سروصدا و حتی لرزش موتور جاروبرقی می شود.

کثیف بودن فیلترهای جاروبرقی

 

یکی از دلایل دیگری که باعث صدای بیش از حد دستگاه جاروبرقی می شود زمانیست که فیلترهای جاروبرقی کثیف باشند. اکثر جاروبرقی ها دارای دو فیلتر هوا هستند و به طور معمول سالی ۲ الی ۳ بار باید اقدام به تعویض فیلتر جاروبرقی نمود. با مشاهده یک سری علائم و نشانه ها متوجه این موضوع خواهید شد که فیلتر را باید تعویض کنید. اکثر فیلترها قابل شستشو هستند و پس از خشک کردن می توانید آن ها را در جای خود قرار داده و دوباره استفاده کنید. مگر آنکه آسیب دیده باشد که باید آن را تعویض نمود.

وقتی فیلتر کثیف باشد، مانع از جریان یافتن هوا آن طور که باید می شود. یکی از فیلترها وظیفه این را دارد که گرد و غبار را دور کند و یک فیلتر نیز، فیلتر خروجی است، که با یک برس به آرامی میتوان آن را تمیز نمود. بعضی از فیلترها را می توان با تکاندن، کثیفی و غبار آنها را برطرف نمود و برخی دیگر که قابل شستشو می باشند با علامتی که روی آن به شکل شیر آب است، مشخص شده اند که می توان آنها را شستشو و آبکشی نمود.

شکستگی برس یا همان غلطک جاروبرقی

 

وقتی شروع به جارو کشیدن نمودین و با صدای زیادی مواجه شدید یکی از دلایل دیگری که می تواند باعث سرو صدای غیر معمولی جاروبرقی شود، می تواند شکستگی و یا آسیب دیدگی برس جاروبرقی باشد.  یا چرخ زیر برس، دچار مشکل شده باشد که باید آن را تعویض نمود. اگر این اتفاق بیفتد همانطور که صدای جاروبرقی بیش از حد نرمال می شود همچنین موقع جارو کردن، جاروبرقی دچار لرزش می شود. در این حالت باید برس را تعویض نمود تا مشکل صدای زیاد جاروبرقی برطرف شود و به حالت قبل خود باز گردد.

سایش بعضی از قطعات جاروبرقی که نیاز به روغن کاری دارد

 

یکی دیگر از دلایلی که می توان بابت صدای زیاد جاروبرقی به آن اشاره نمود سایش قطعات درون موتور جاروبرقی می باشد. چون قطعات خودشان چرب هستند اما به مرور زمان و بعد از استفاده احتمال خشک شدن آنها وجود دارد. این خشک شدن باعث می شود قطعات روی هم ساییده شوند و باعث صدای ناهنجار جاروبرقی شود، که این مشکل را می توان با گریس و یا روغن کاری برطرف نمود.

لازم به توضیح میباشد که برای این کار می توانید موتور را خارج کنید و باید با دقت بالا این کار انجام شود، چون ممکن است احتمال خطر اتصال و آسیب رسیدن به موتور وجود داشته باشد. همچنین می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه خود استفاده کنید و این کار می تواند تا مدتی از صدای ناهنجار جاروبرقی جلوگیری کند، ولی پیشنهاد ما به شما این است که انجام این امر را به متخصصین ما بسپارید تا با آسودگی خیال این تعمیر را برای شما انجام دهند.

شکستن  قطعات داخلی جاروبرقی

 

در صورت برخورد با این مشکل که برخی از قطعات داخلی جاروبرقی شکسته شده باشند، باید قطعات شکسته و آسیب دیده را تعویض نمود و قطعات سالم را جایگزین قطعات قدیمی نمود. چون قطعات شکسته باعث ایجاد سروصدای ناهنجار می شود.

همچنین این امکان وجود دارد که بدنه دستگاه چون از جنس پلاستیک می باشد، ممکن است در اثر ضربه دچار شکستگی شود و هنگام کار کردن با جریان یافتن هوا در دستگاه، بدنه دچار لرزش می شود. همین علت باعث ایجاد صدای بلندتری می شود. که در این حالت باید بدنه جاروبرقی را تعویض نمود یا توسط چسب مخصوص یا جوش پلاستیکی شکستگی را برطرف نمود.

نکته آخر اینکه، اگر با این موضوع که صدای جاروبرقی بیش از حد نرمال بود مواجه شدید و سرو صدای زیاد و ناهنجاری داشت، از جاروبرقی خود استفاده نکنید. چون دچار مشکل شده و فشار زیاد به آن باعث می شود دمای جاروبرقی خیلی بالا برود، این عمل باعث سوختگی دستگاه شما می شود.

اگر به دنبال انتخابی مناسب برای تعمیر دستگاه جاروبرقی خود میباشید، ما این اطمینان را به شما میدهیم که با استفاده از خدمات ما و همچنین تخصص تکنسین متخصص و حرفه ای ما در سریعترین زمان ممکن می توانید این مشکل را برطرف نمایید و با خیالی آسوده دوباره از جاروبرقی خود استفاده نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *